Waarom zou jij meer betalen voor een roze scheermes? Doe niet mee met pink tax en kies voor Green Blade
De pink tax is een fenomeen dat van invloed is op veel roze producten die op de markt worden gebracht voor vrouwen. Het is de gewoonte om vrouwen meer te laten betalen voor in wezen hetzelfde product waar mannen minder voor betalen. Producten die vaak wordt beïnvloed door pink tax is het scheermes of scheerschuim.
Er is een prijsverschil tussen vrouwelijke en mannelijke producten
Scheermesjes zijn voor veel vrouwen een noodzakelijk item, vooral als het om persoonlijke verzorging gaat. Helaas hangt aan deze producten voor vrouwen vaak een hoger prijskaartje dan voor mannen. Zo kan het voorkomen dat een scheergel voor mannen met een donkerblauwe verpakking ongeveer €1,75 kost voor 200ml. Voor vrouwen kost een soortgelijke scheergel met een roze verpakking dan al gauw €2,50. Uit een onderzoek bleek dat producten die voor vrouwen worden verkocht gemiddeld 7% duurder zijn dan vergelijkbare producten die voor mannen worden verkocht. Dit prijsverschil is vooral flagrant als het gaat om scheermessen.
Het verschil in prijs tussen scheermessen die op de markt worden gebracht voor mannen en vrouwen kan enorm zijn. Het verschil in prijs tussen Gillette Fusion5-scheermesjes voor mannen en een pakket Gillette Venus-scheermesjes is al snel €3, wat misschien niet veel lijkt, maar het telt in de loop van de tijd op. Dit prijsverschil is zelfs nog groter als je bedenkt dat scheermessen voor vrouwen vaak minder mesjes hebben dan scheermessen voor mannen, maar toch meer kosten.
Waar komt het prijsverschil vandaan?
Oke, maar waarom kosten scheermessen voor vrouwen meer dan scheermessen voor mannen? Het antwoord is simpel. Het is volgens marketingstrateeg Marc Westeneng logisch dat fabrikanten producten op de markt brengen die speciaal voor vrouwen zijn bedoeld: uit onderzoek blijkt dat vrouwen bereid zijn voor bepaalde producten meer te betalen. Het ligt voor bedrijven dan voor de hand om daarop in te spelen. Maar het aanpassen op een specifieke doelgroep kost geld. En daar worden de hogere prijzen aan gekoppeld, meldt Professor consumentengedrag en marketing Malaika Bregman aan Knack. Dit bevestigt Westeneng, volgens hem zit het prijsverschil in ieder geval niet in de productiekosten. “Dat moet je echt zoeken in de bereidheid tot betalen.”
De pink tax op scheermessen is niet alleen een ergernis; het is een echte financiële last voor veel vrouwen. Vrouwen kunnen in de loop van hun leven duizenden euro's meer uitgeven aan producten voor persoonlijke verzorging dan mannen, simpelweg vanwege de pink tax. Dit is een reëel probleem dat moet worden aangepakt, maar er is onduidelijke regelgeving.
Onduidelijke regelgeving
Er bestaan regels voor pink tax, maar deze blijken nog niet veel verandering te brengen. Volgens Europarlementariër D66 Samira Rafaela zijn deze nog erg onduidelijk. Er zou volgens haar een aparte instructie richting de lidstaten moeten komen zodat er een eind komt aan de pink tax. Daarom stuurde Rafaela opnieuw een brief aan de Eurocommissaris.
Wat is de oplossing?
Bedrijven zouden zich moeten richten op het maken van scheermessen die goed werken voor zowel mannen als vrouwen, zonder vrouwen meer te laten betalen voor "roze" eigenschappen. Bovendien moeten bedrijven scheermessen niet op de markt brengen als "voor vrouwen" of "voor mannen" en ze in plaats daarvan op de markt brengen als unisex-producten. Het scheermes van Green Blade past perfect bij deze gedachte. Ons scheermes kan door iedereen worden gebruikt en we rekenen voor iedereen dezelfde prijzen. Stap nu over op Green Blade en maak kennis met een ontspannen plasticvrij scheerabonnement met eerlijke prijzen voor iedereen.